8.8 TOTAL SCORE

pom-400 i pom-170

Muzički uređaji
Kvalitet izrade 10
Implementirana tehnologija 8
Ease-of-use 10
Odnos cena/performanse 7
PROS
  • POM-400:
  • Potpuno analogni oscilatori toplog zvuka
  • Samooscilujući high-pass filter
  • Napajanje iz baterije ili mreže
  • Odlično uputstvo i zanimljiv proces sklapanja
  • POM-16:
  • Ogromna snaga sekvenciranja
  • Napajanje iz baterije ili mreže
  • Relativno niska cena
CONS
  • POM-400:
  • Ponekad pipavo podešavanje oscilatora
  • Rudimentaran ugrađen sekvencer
  • POM-16:
  • Membranska tastatura bi mogla biti lepša
  • Neki koraci pri sastavljanju su prepipavi
Bottomline

Pocket Operator Modular je prvi prodor u analogni domen za teenage engineering, i ovo su briljantni predstavnici njihovog dizajna i izrade sa samo nekoliko sitnih nedostataka tu i tamo.

 

Do sada smo se napričali o muzičkim sposobnostima novih modulara, ali hajde da ih pogledamo sa tehničke strane.

Kao prvo, oscilatori proizvode čiste signale, svi od 4 VPP (±2 V). Testerasti oscilator ima malo “jitter-a” u svom izlazu, ali to nije ništa vredno previše pomena. Oscilatori koriste 1 V/oct sistem, što je standardno. Naravno, ovo su pravi analogni izvori, te zahtevaju vreme zagrevanja pre nego što mogu da zadrže svoj štim pravilno. Filter, samo-oscilujući po prirodi, je sposoban da ubaci dosta “ringing”-a u bilo koji ulazni signal, pa čak i šum. Mešavina šuma i filterske oscilacije može da stvori veoma zanimljive zvuke, gde samooscilacija izvlači divne harmonike.

Svaki filter je kolo sa pozivnom povratnom spregom, ukoliko je količina “rezonancije” (vraćanja signala u kolo) dovoljno visoka. Četvoropolni filter rotira fazu signala cutoff frekvencije tačno 4×90=360 stepeni, dok oni sa samo malo višom ili nižom frekvencijom izlaze iz faze. Ovo prouzrokuje cutoff frekvenciju da harmonski rezonira, čineći je glasnijom od ostatka signala. Ovakvi filteri su se smatrali lošim u prošlosti, ali danas ih njihove zanimljive zvučne karakteristike čine traženim. Oni se retko nalaze kod kompaktnih, jednostavnih sistema, čak iako mnogostruko povećavaju mogućnosti. Tamo gde se osnovna frekvencija i frekvencija samooscilacije slažu, javlja se jaka harmonska oscilacija, gde naponi signala prelaze 8 VPP. Ovo je karakteristično za ovakve filtere, mada ipak treba obratiti pažnju na to.

Generisani kvadratni signal
Generisani kvadratni signal
Generisani testerast signal
Generisani testerast signal
Sinusni VCO koji harmonski osciluje sa filterom
Sinusni VCO koji harmonski osciluje sa filterom
Samooscilujući filter koji koristi šum kao ulaz
Samooscilujući filter koji koristi šum kao ulaz

Analogni dizajn ovog filtera se jasno vidi u sporim prelazima prilkom brze promene parametra. Kapacitivnost kola “vuče” promene unazad, što stvara topao, kontinualan zvuk.

Envelope-i su standardnog ADSR tipa. Gejting napon je 5V, tako da trigeri envelope-a zahtevaju upravo toliko. Par merenja izlaznog signala nam je dalo dobru ideju relativne fleksibilnosti svake od regija u ciklusu (attack/decay/sustain/release). Attack, decay i release mogu imati ekstremno brze, skoro vertikalne promene (mada sustain postavljen na nulu uspori attack pomalo), ali bi sistem imao koristi od malo dužih opcija za attack i release. Pad zvukovi su svakako mogući, ali envelope-i briljiraju u agresivnijim, bržim pečevima.

Kvadratni talas sa malo filtriranja
Kvadratni talas sa malo filtriranja
Kvadratni talas sa agresivnijim filterom
Kvadratni talas sa agresivnijim filterom
Najveći "ringing" koji filter može ubaciti
Najveći „ringing“ koji filter može ubaciti
Distorzija pomoću filtera i generatora šuma
Distorzija pomoću filtera i generatora šuma

Vraćajući fokus na oscilatore, oni se mogu naštimovati u neverovatno velikom opsegu – dole od svega nekoliko herca pa do 12kHz i više. Ovo je ogroman opseg za CV signal od 0V, jer većina sintisajzera dozvoljava eventualno 12 polustepena štimovanja.

LFO ide visoko u audio region, što nam daje utisak da je unutrašnji dizajn sličan onome iz glavnih oscilatora, sa možda drugačije trimovanim potenciometrima koji daju veću kontrolu sporijih oscilacija.

Od gore na dole, tim redom, prikaz harmonika tokom demonstracije na sinosuidalnom talasu. Vidi se kako vremenom osnovni ton jenjava, a alikvote su nekada i glasnije od njega samog
Od gore na dole, tim redom, prikaz harmonika tokom demonstracije na sinosuidalnom talasu. Vidi se kako vremenom osnovni ton jenjava, a alikvote su nekada i glasnije od njega samog

Od gore na dole, tim redom, prikaz harmonika tokom demonstracije na sinosuidalnom talasu. Vidi se kako vremenom osnovni ton jenjava, a alikvote su nekada i glasnije od njega samog

Treking na POM-16 je tačan, sa blizu 0V na dirci obeleženoj sa “1” (ima nešto malo drifta, ali je to zanemarljivo, jer je V/oct specifikacija tačna). Svaka oktava je udaljena jedan volt, što je i očekivano – do maksimalne 4 oktave. Impresivno za uređaj koji napajaju AAA baterije.

Trajanje baterije nije neverovatno na POM-400, ali uzevši u obzir da su svi moduli neprestano pod naponom, i da neprestano generišu talase, to nije neočekivano. Jedan set alkalnih baterija traje oko 5-6 sati.

Grafik napona jednog ADSR ciklusa
Grafik napona jednog ADSR ciklusa
ADSR ciklus sa dužim attack i decaz fazama
ADSR ciklus sa dužim attack i decaz fazama
ADSR cikuls sa maksimalnim sustain parametrom, gde se može videti jako blag neželjen decay
ADSR cikuls sa maksimalnim sustain parametrom, gde se može videti jako blag neželjen decay
CV izlaz iz POM-16 kroz 4 oktave
CV izlaz iz POM-16 kroz 4 oktave

Nakon dobrog štimovanja, ovaj mali sintisajzer može da napravi neke neverovatne harmonije. Mi smo rekreirali jednu malu dursku kadencu sa njim i klavirom – i rezultati su bili čisti i dobro su zvučali. Dodatan raštimovan sinusni talas je dodat kao basova linija – i mi mislimo da je ovo uhvatilo suštinu modularnih sistema i njihovih nekonvencijalnih mogućnosti. Ostale zvučne demonstracije koje smo pripremili uključuju mali solo “loop”, gorepomenuti zvuk vetra i dve demonstracije samorezonacije filtera.

Nakon testiranja, POM serija nam se zaista dopala. Moduli su dobro osmišljeni, a mnogo moćnih, zabavnih mogućnosti i sirove zvučne snage zaista podiže ovaj sistem na visok nivo. Jasno je da je ovo jedan dobro osmišljen instrument, i da je sposoban za mnogo više nego što njegov simpatičan izgled sugeriše. Ovaj neverovatno lep sintisajzer sa velikim zvukom, koji nudi sve alate i za početnike i za entuzijaste je dostupan za 599€, prateći sekvencer za 239€, a pojedinačni sintisajzerski moduli od 29€ sa teenage engineering prodavnice.


Sound demos

https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Demo_A.mp3
https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Demo_B_Clean.mp3
https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Demo_B_Piano.mp3

https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Wind.mp3
https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Square_Harmonics.mp3
https://www.gomodesign.rs/muse/Synth_Sine_Harmonics.mp3


Više informacija: https://teenage.engineering

Aleksandar Dakić
Follow me